Divadlo Aldente: Antigona (27. 5. ve 20 hodin v Martě)

Antigona je představení, ve kterém se diváci mohou podívat na příběh Sofoklovy tragédie novou perspektivou. Inscenace vznikla v rámci Divadla ALDENTE, pro které je typická forma actor-specific. Výsledná realizace je ovlivněná specifickými potřebami herců, v tomto případě herců s Downovým postižením. V rámci Divadelního světa můžete Antigonu zhlédnout 27. května v 20:00 ve Studiu Marta.

Magdalena Marie Franková, studentka 1. ročníku Divadelních studií v Olomouci

 


 

Les Antliaclastes: Ambra (28. 5. ve 14:00, Divadlo Radost), Valčík elfů (29. 5 v 17:00, Divadlo Radost)

„Alchymistická loutková opereta“ francouzského souboru Les Antliaclastes bude strhující hrou pro smyslové vjemy. Kromě originální hudby a výrazné (jakoby švankmajerovské) vizuality, která láká už z fotek, se v ní totiž v přímém přenosu odehraje namíchání tajemného aromatu ambra. To vzniká v břiše velryby, kde v inscenaci dochází k transformativnímu setkání biblického Jonáše, kapitána Achaba z Moby Dicka a dřevěné loutky Pinocchio předtím, než se po vyplivnutí velrybou stane živým chlapcem.

Iva Heribanová, studentka Katedry divadelních studií v Brně

 

To, že se podaří na Divadelní svět Brno přivést hned dvě představení od souboru Les Antliaclastes, pro mě znamená naprosto výjimečnou divadelní událost. Poetika starých cirkusů, Alenky v říši divů i pohádek bratří Grimmů přímo vybízí k tomu, abyste se nechali pohltit světem, v němž je možné cokoli. Hlavně jde ale o mistrnou loutkařinu, kterou si Brno nemůže nechat ujít – bude to skvělé festivalové finále!

Sára Matůšová, studentka divadelní dramaturgie (JAMU)

 


 

DAMU – KALD: O jako Otesánek (29. 5. 2022 v 10.30 a 15.30 v Divadle Polárka)

Určitě bych doporučila autorskou inscenaci studentů DAMU – KALD O jako Otesánek. Pohádka o chlapci, který sní (spíš sežere), na co přijde, je divákovi předvedena hrou s loutkami vytvořenými z počítačových částic. Pro děti je to nově převyprávěný příběh skrze fascinující a něžnou vizuální i zvukovou stránku. Pro dospělé, mimo tyto vjemy, přichází až skličující obraz konzumu dnešní společnosti a vyvolává současně asi nejpalčivější otázku, kdo je ten, kdo si může brát a neptat se? Jestli někdo takový kromě Otesánka vůbec může být. Nenechejte se zmást loutkami, brzkým časem uvedení a věkem 7+ a vyrazte. Cestou naberte dítě anebo jděte bez něj. Já jdu taky bez a nemůžu dospat.

Zuzana Macourková, studentka divadelních studií v Olomouci

 


 

Kibbutz Contemporary Dance Company: Azyl (24. 5. ve 20:30 a středa 25. 5. v 18:00 v Janáčkově divadle)

DSB letos přináší opravdu hutný program, který neopomíjí ani taneční a pohybové divadlo. Jednou z nejžhavějších událostí bude inscenace Azyl izraelského tanečního souboru Kibbutz Contemporary, který patří mezi naprostou špičku na poli současného tance. Rami Be’era nazkoušel se svým souborem taneční choreografii, dotýkající se problémů současného světa – postavení uprchlíků, imigrantů a žadatelů o azyl, do kterých Rami projektuje svoji osobní životní zkušenost. Jsem zvědavá, jakým způsobem bude tohle obtížné téma, jež je úzce provázáno s osudem choreografa, zakomponováno do taneční choreografie. Těším se na tanec, napětí, profesionalitu, těla v pohybu a třeba i závěrečnou katarzi, která se vzhledem k tělesnému charakteru inscenace a intimnímu přístupu Ramiho Be’era jednoznačně nabízí.

Klára Melišíková, studentka Katedry divadelních studií v Brně, tanečnice a choreografka

 


 

TR Warszawa: Střípky ženy (27. 5. v 19 hodin v Janáčkově divadle / 28. 5. v 15 hodin v Janáčkově divadle)

Mezi věcmi, na které se velmi těším, dala bych přednost inscenaci Střípky ženy, která se hraje 27. 5 2022 v Janáčkově divadle. Důvodů k tomu mám několik. Jednak se odborně zajímám o polské divadlo, které považuji za velice progresivní, a tahle inscenace je zrovna zpracována jedním z mých nejoblíbenějších a obecně velice úspěšných polských souborů TRWarszawa. A jednak se to týká tématu ženského osudu, síly a místa ženské osobnosti ve světě, což stále zůstává něčím, o čem se má mluvit a uvažovat hodně nahlas. Myslím si, že divadlo je právě pro tohle ideální prostředek.

Natallia Skarynka, teatroložka