Na DSB blogu můžete sledovat festivalové dění. Průběžně zde budou přibývat vybrané recenze z festivalového časopisu Theatrocén, také zde najdete video sestřihy, tipy či pocitové stopy.

Časopis Theatrocén, jehož redaktoři jsou studenti z Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, z JAMU a z Univerzity Palackého v Olomouci, vyjde v online i offline podobě po skončení festivalu.

#14 – Divadlo jsi Ty! / recenze

Členka redakce festivalového časopisu Theatrocén se jako pozorovatelka a aktérka zúčastnila skupinové hry s prvky roleplayingu nazvané Divadlo jsi Ty!, která byla proběhla jako doprovodný program festivalu Divadelní svět Brno a byla určená 3-5členným týmům. „Absolvovali jste JAMU, teď je vaším cílem sehnat si angažmá,“ zazní poněkud stroze v úvodu hry. V programu je tento úvod označený jako Promoce. Zakrátko se ti, kteří mají obyčejně své místo v hledišti, dají do sprintu po různých brněnských divadlech. Nevědí, že následující dvě hodiny budou nasyceny vnitřním stresem a vnějšími překvapeními. Putovní hra s názvem Divadlo jsi Ty! dává účastníkům možnost nahlédnout do strastí začínajících herců, kteří zápasí o své místo ve světě divadla.

Zobrazit celý článek

#13 – FESTIVAL: DEN PÁTÝ – 28. 5. 2022

Festivalová sobota byla ve znamení vyprodaných představení. A pokud nebylo vyprodáno úplně, pak zbývalo skutečně jen několik málo lístků. Mezi nejzajímavější projekty nejenom soboty patřilo představení Divadla Na zábradlí ZDENĚK ADAMEC + SEBEOBVIŇOVÁNÍ, rovněž z Prahy dorazilo Národní divadlo s oceňovanou VASSOU ŽELEZNOVOVOU, bohatý program přinesla sobota i pro děti: představení KRABAT Studia ALTA, INVISIBLE MAN Jihočeského divadla, či AMBRA francouzských Les Antliaclastes byla vyprodána dlouho dopředu. Podívejte se, jak vypadala festivalová sobota.

Zobrazit celý článek

#12 – Hamlet on the road / recenze

Přemýšleli jste někdy, jestli je možné sehrát klasickou tragédii tak, aby se u ní bavili děti, dospělí, prarodiče a také milovníci kabaretu, znalci činohry, diváci loutkového divadla, nebo také obdivovatelé jazzu, posluchači rocku, nebo dokonce… herci? Mysleli jste, že to nejde? Omyl, celou tuto nesourodou společnost lze zabavit Hamletem v režii Joanny Zrady v brněnském divadle Radost.

Zobrazit celý článek

#11 – Proměna / recenze

Pražský taneční soubor DEKKADANCERS představil svou inscenaci Proměna, inspirovanou povídkou Franze Kafky ve středu 25. 5. v Městském divadle v Brně. Tento projekt, v němž se volně mísí výrazový tanec a jazz s groteskou, po divácích nevyžaduje žádné znalosti literární předlohy, neboť představení je doprovázeno mluveným slovem Jiřího Lábuse, který cituje pasáže z původního textu, a tak nabízí pomocnou ruku při konstruování a uchopení příběhu.

Zobrazit celý článek

#10 – FESTIVAL: DEN ČTVRTÝ – 27. 5. 2022

Pátek na našem festivalu znamenal především dlouho očekávaný highlight v podobě představení Střípky ženy polského divadla TR Warszawa. Poláci přijeli, zahráli a zvítězili – čekal je mnohominutový aplaus ve stoje. Ale nejenom tohle představení stálo za vidění. Divadlo LETÍ přivezlo svůj interaktivní PUBKVÍZ O BUDOUCNOSTI SVĚTA, Loutky bez hranic dvakrát vyprodaly svou hru NILAS A TISÍCIHLAVÉ STÁDO, královehradecký Drak nadchnul svým DO HAJAN!

Zobrazit celý článek

#9 – Sarmatia / recenze

Rozebírat performanci s obsahem, jaký má Sarmatia od Paliny Dabravolské, je samo o sobě záležitostí velice performativní. Celistvé dílo se v divákových očích rozpadá do dvanácti jednotlivých střepů, svou ostrou proměnou může otřásat publikem, ale přitom dále vede souvislý odvážný monolog o politice, lásce, hrdinství, obětování se, významu rodné země a životě mimo ní, smrti, roli ženy ve společnosti a manželství…

Zobrazit celý článek

#8 – Azyl / recenze

Když člověk zamíří na představení izraelské taneční skupiny Kibbutz Contemporary Dance Company (KCDC), je těžké nečekat něco obrovského a vysoce profesionálního. Letošní DSB avizoval performanci Azyl jako špičku, taneční ozdobu celého festivalu. Diváckému podvědomí už je zhruba známá pozoruhodná minulost souboru, v počátcích spjatá s přeživšími druhé světové války a jménem Yehudit Arnon.

Zobrazit celý článek

#7 – FESTIVAL: DEN TŘETÍ – 26. 5. 2022

Včerejší den byl poznamenán smutnou událostí: poprvé jsme na letošním festivalu museli ohlašovat zrušené představení, takže se diváci, z důvodu nemoci, nedočkali Tajného agenta z pražského Divadla Na zábradlí. Ale jinak šlo všechno ostatní jako po drátcích: ZÁZRAK (S)TVOŘENÍ pražské Laterny magiky, HOMO ZABIJENS z Divadla Polárka…

Zobrazit celý článek

#6 – FESTIVAL: DEN DRUHÝ – 25. 5. 2022

Druhý den byl ve znamení dětí a tance. Z Kladna přijelo Divadlo Lampion, aby před vyprodaným sálem dvakrát zahrálo svou hru KOMODO, Divadlo Radost uspořádalo výtvarně-divadelní dílnu pro děti a večer ještě, v rámci brněnské show case, odehrálo představení PINOCHCIO, podruhé a naposledy zatančil Kibbutz Contemporary Dance Company svůj dechberoucí AZYL, dnes již kultovní TŘI SESTRY Slováckého divadlo Uherské Hradiště uchvátily publikum v podvečer a v divadle Na Orlí se představili studenti JAMU ve hře ŠÍLENÝ HERKULES…

Zobrazit celý článek

#5 – Hrad v nitru / recenze

Vrcholné duchovní a filozofické dílo Terezie z Ávilly Hrad v nitru zbavené teologické odtažitosti srozumitelně zachycuje její pohled na lidskou duši a srdce symbolicky pojaté jako komnaty středověkého hradu. Režisér Dodo Gombár společně s šesti studenty muzikálového herectví Divadelní fakulty JAMU a užším inscenačním týmem tvořeným autory námětu a hudby Emanuelem Míškem a Josefem Fojtou…

Zobrazit celý článek

#4 – FESTIVAL: DEN PRVNÍ – 24. 5. 2022

Našemu festivalu předchází prolog, takže fakticky začal dříve než včera, 24. 5., ale přece jen: oficiální program je oficiální program. Podívejte se tedy na fotky z událostí prvního oficiálního festivalového dne. Mohli jste vidět: Činoherní studio Ústí nad Labem ANTIGONA (FUCK YOU, DADDY!), Městské divadlo Zlín (PÝCHA A PŘEDSUDEK), Divadlo Radost (HAMLET ON THE ROAD), Kibbutz Contemporary Dance Company (AZYL), Koncert balkánských divočáků Oranžáda…

Zobrazit celý článek

#3 – Zkáza totálního myšlení / recenze

Statistika říká, že většina lidí při četbě knih přeskakuje prology. Prologu festivalu Divadelní svět Brno by ale měla být věnována velká pozornost. Dne 20. května 2022 se v rámci „předmluvy“ Divadelního světa odehrála v Industře inscenace Divadla na cucky Zkáza totálního myšlení, která by si dle mého názoru zasloužila být zařazena do hlavní stati festivalu. Režisérka Júlia Rázusová se při tvorbě inscenace inspirovala rozhovory s Marguerite Durasovou zaznamenanými v díle Hmatatelný život v překladu Anny Kareninové.

Zobrazit celý článek

#2 – Smrti a sny Evy Tálské / recenze

S divadelní režisérkou Evou Tálskou jsem se nikdy naživo nesetkala. Znala jsem ji pouze z vyprávění mých kolegů a kolegyň z Katedry divadelních studií v Brně, protože mnozí z nich prošli památným Studiem Dům. Chápala jsem tuto divadelní zkušenost vždy jako výsostně ukotvenou v Brně, jako určité specifikum patřící k Divadlu Husa na provázku, které pro mě – zlínskou rodačku – vždycky zůstávalo zahaleno v tom přiznaně divadelním dýmu. Pamatuji si, že na den, kdy přišla zpráva o úmrtí Evy Tálské, jsem měla zakoupenou vstupenku na Cirkus Abrafrk v režii Anny Davidové v Divadle Husa na provázku…

Zobrazit celý článek

#1 – Doporučení od studentů divadelních fakult

Antigona je představení, ve kterém se diváci mohou podívat na příběh Sofoklovy tragédie novou perspektivou. Inscenace vznikla v rámci Divadla ALDENTE, pro které je typická forma actor-specific. Výsledná realizace je ovlivněná specifickými potřebami herců, v tomto případě herců s Downovým postižením. V rámci Divadelního světa můžete Antigonu zhlédnout 27. května v 20:00 ve Studiu Marta…

Zobrazit celý článek