Tipy na představení DSB 2021

Rád bych upozornil na tři inscenace z produkce Divadelní fakulty JAMU. Naši absolventi pochopitelně nemohou soupeřit s věhlasnými zahraničními soubory ani se zkušenými profesionály brněnských scén. Nebo mohou? Dnes ještě možná ne, ale jednou určitě a to navzdory absolventské sezóně, která nebyla. Ostatně, běžte se podívat a posuďte sami!

Třeba na projekt Ateliéru činoherního herectví Betonová zahrada. Adaptace slavného románu Iana McEwana o čtyřech sourozencích, kteří žijí ve velkém domě uprostřed opuštěného předměstí. Letní prázdniny, rodinná idyla. Ale kde jsou máma s tátou? A co je to tu za podivný zápach? Odstřižení na okraji společnosti, propadají se do temnoty bez záchranného lana. Skočili sami, nebo je někdo popostrčil? Co uděláme, když stará pravidla přestanou platit a nová ještě nejsou vytvořena? Pro mě osobně je to příběh o velmi zvláštním způsobu lásky, ale pořád je to láska.

Nebo je libo něco veselejšího? Co třeba muzikál? Anebo všechny muzikály najednou? Ještě jinak: ty nejslavnější muzikály najednou. Od zaplivaných čtvrtí New Yorku, kde vládnou Tryskáči a Žraloci přes zločinem prohnilé Chicago. Cestou se zastavíme v Londýně pro masový koláč paní Lovettové za zvuků francouzské revoluce. Končící ročník Ateliéru muzikálového herectví se zřejmě původně chtěl v originálním pásmu Broadway Babies zamýšlet, jaké to asi je, být slavnou muzikálovou postavou nebo hvězdou z Broadwaye? Dnes ta otázka zní, jak být hvězdou a proč vlastně, když se nikdo nedívá.

V online sekci bych ještě vypíchnul projekt se zvláštní historií. Text díla Regály totiž původně vznikl jako soutěžní příspěvek již tradiční česko-americké studentské soutěže Havlovské aktovky – Soutěž o nejlepší původní krátkou divadelní hru podle hry Václava Havla a projekt, který dnes můžete shlédnout, nazkoušeli a zaznamenali studenti Divadelní fakulty v rámci Salonu původní tvorby jako náhrada za scénické čtení, které nebylo možné uskutečnit. V režii samotné autorky Daniely Samsonové nabízí angažovanou dystopii, která si ale zároveň s tématem dystopie ironicky pohrává.

 

Michal Zetel, pedagog JAMU