Letošní téma festivalu Změna klimatu je pro nás způsobem, jak vytvořit pro diváky zcela specifický myšlenkový prostor, ve kterém se pokusíme různými způsoby představit jak divadlo a jeho tvůrci reagují, pojmenovávají a vnímají „proměnlivé“ celospolečenské klima, které aktuálně zažíváme. Ačkoliv se hlavní program festivalu koncentruje do brněnských divadelních budov, vybrali jsme pro vás několik ojedinělých inscenačních projektů, díky kterým budete moci zažít divadlo v „jiných kulisách“, včetně otevřené nabídky (nikoliv povinnosti) stát se součástí jednotlivých představení.

Na zahájení festivalu jsme pro vás připravili hudebně taneční projekt Noosféra neboli zmrzlinové andante pro tanečníky a fontánu, ve kterém necháme ožít prostor piazzetty před Janáčkovým divadlem. V hlavní roli bude hudební skladba Františka Chaloupky, složená přímo pro fontánu, 12 tanečníků, 33 kopečků zmrzliny, západ slunce a nekonečno diváků.

Letošní téma festivalu Změna klimatu je pro nás způsobem, jak vytvořit pro diváky zcela specifický myšlenkový prostor, ve kterém se pokusíme různými způsoby představit jak divadlo a jeho tvůrci reagují, pojmenovávají a vnímají „proměnlivé“ celospolečenské klima, které aktuálně zažíváme. Ačkoliv se hlavní program festivalu koncentruje do brněnských divadelních budov, vybrali jsme pro vás několik ojedinělých inscenačních projektů, díky kterým budete moci zažít divadlo v „jiných kulisách“, včetně otevřené nabídky (nikoliv povinnosti) stát se součástí jednotlivých představení.

Na zahájení festivalu jsme pro vás připravili hudebně taneční projekt Noosféra neboli zmrzlinové andante pro tanečníky a fontánu, ve kterém necháme ožít prostor piazzetty před Janáčkovým divadlem. V hlavní roli bude hudební skladba Františka Chaloupky, složená přímo pro fontánu, 12 tanečníků, 33 kopečků zmrzliny, západ slunce a nekonečno diváků.

Naopak velmi komorní a nevšední divadelní zážitek vás čeká v secesní Löw-Beerově vile. Představení Dům v jabloních vás přenese na slavnostní vernisáž v roce 1933, kde se budete moci stát aktivními pozorovateli či přímo spoluhráči příběhu, jenž se bude odehrávat přímo před vašima očima. Poprvé na festivalu představíme formát tzv. imerzivního divadla, ve kterém jsou diváci zapojeni do děje a ocitají se na hranici divadelní inscenace a výtvarné instalace.

Industriální prostory v blízkosti ulice Vlhké zabydlí další imerzivní projekt Plodnost! Mír! A Bohatství!, který je mj. součástí další programové sekce festivalu zabývající se antickými texty. Aristofanovy komedie se v tomto případě staly podkladem k velmi originálnímu putování diváků a herců po mytickém Olympu. Jasně přitom pojmenovávají současnou řeckou (potažmo evropskou) krizi, touhu po znovunastolení bohatství této náhle zchudlé jihoevropské země. Bájným ostrovem svobody vás budou provázet řečtí bohové, kteří umí řídit autobus, skvěle recitovat i krást.

Autobus či spíše „Autobuf“ je dalším nedivadelním prostorem, ve kterém je možné zhlédnout dvě velmi výrazné inscenace Divadla Bufet – Unhappy happy a Jacek staví dům režiséra Jana Kačeny. Jsou určené těm nejodvážnějším divákům, kteří se nebojí tísnivých prostorů a ještě tísnivějších témat. Budou odměněni velmi unikátním a všesmyslovým zážitkem.

Festival zakončíme exotickou pouliční performancí Modrá koule z afrického Pobřeží slonoviny. Obrovské loutky, doprovázené živou hudbou a tanečníky nás opět vrátí k hlavnímu tématu festivalu, které přináší velmi osobitou výpověď o stavu planety Země.

Těsně před začátkem festivalu (v rámci preview) vás letos poprvé vyvezeme na klimatický divadelní výlet, který bude také svého druhu site-specific zážitkem. Ve vídeňském Burgtheateru vznikla v letošní sezóně Euripidova tragédie Bakchantky, které promlouvají ke „stavu klimatu“ zcela specifickým jevištním jazykem. Abychom udělali první krok další možné „změny klimatu“ v našem uvažování nad ekologickými dopady festivalu, rozhodli jsme se přepravit diváky přímo do Burgtheateru. Během cesty si také budete moci poslechnout dramaturgický úvod k jednotlivým inscenacím a určitě stihnete i drobné občerstvení v prostorách historické divadelní budovy s výhledem na večerní Vídeň.

Divadlo je vždy „specifickou“ událostí, a v této festivalové programové sekci umožňuje vytvořit autentický prostor k setkávání a vzájemnému dialogu, který se pak právě díky svým „specifikům“ může stát i společně sdíleným zážitkem.

Barbara Gregorová, dramaturgyně činohry Národního divadla Brno